zdjęcia autorstwa Piotra Brzezińskiego można zobaczyć klikając poniżej

http://fotografia-wyrzysk.pl/?page_id=96

 

W dniu 10 maja 2014r. w Zakrzewie

odbyły się uroczystości upamiętniające 75 rocznicę śmierci Księdza dr Bolesława Domańskiego oraz 25 rocznicę poświęcenia Kaplicy Matki Boskiej Radosnej, patronki Związku Polaków w Niemczech, wybudowanej jako wotum w 50 rocznicę śmierci Ks. Patrona w 1989 roku.  

Podczas uroczystości wykonano, specjalnie skomponowane na tę okoliczność, dzieło kompozytora Zbigniewa Kozuba.

„KRAJNA MAGNIFICAT”

 

Program koncertu

Część I

Introitus

Miłość

Jeżeli...

Interludium

 

Część II

Introitus

Ojczyzna

Umiłowanie

Do Polski

 

Część III

Introitus

Noc

Moja ojczyzna

Interludium

 

Część IV

Introitus

Pieśń

 

Wykonawcy:

 

Katarzyna Hołysz – sopran,

Przemysław Czekała – baryton,

Chór Tęcza z Zakrzewa (dyrygent Maria Kaaz-Rożeńska)

Chór św. Cecylii ze Złotowa (dyrygent Bożena Kamprowska)

Chór Towarzystwa Śpiewu im. I.J. Paderewskiego z Szamocina,

(dyrygent tadeusz dobek)

Orkiestra Collegium F, dyrygent – Marcin Sompoliński,

 

ZBIGNIEW KOZUB, kompozytor; ur. 17 marca 1960, Szczecin. Ukończył Państwową Średnią Szkołę Muzyczną w Szczecinie w 1980 roku. Studiował w klasie kompozycji Floriana Dąbrowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1985. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w tej uczelni, gdzie prowadzi klasę kompozycji.  jego utwory były prezentowane w kraju, a także w USA, Francji, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i Rosji. Otrzymał szereg nagród w ogólnopolskich konkursach kompozytorskich w tym I nagrodę w kategorii symfonicznej  i wyróżnienie w kategorii  kameralnej  w XXIII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. G. Fitelberga w Katowicach.

Zbigniew Kozub od 1990 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, zaś w latach 1996-2002 był dziekanem tegoż wydziału w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Ponadto w latach 1992-99 był prezesem Poznańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich oraz Dyrektorem Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” w latach 1993 - 1999 oraz 2008 - 2010. Od 2007 roku jest członkiem Zarządu Głównego ZKP.

W latach 1999 – 2003 był członkiem Rady Programowej Radia „Merkury”. W latach 2002 – 2004 był członkiem Kapituły Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. W Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu pracuje od 1994 roku, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Warstwy Audytywnej w Katedrze Animacji na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Od 2002 roku jest zastępcą Prezesa Poznańskiej Fundacji Artystycznej.

 

KATARZYNA HOŁYSZ, sopran; jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, a także Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego  w Poznaniu w klasie śpiewu  Prof. Krystyny Pakulskiej. Laureatka Międzynarodowych Przesłuchań Wokalnych Kammeroper Schloss Rheinsberg  2000 oraz 2001. W roku 2002 ukazała się na niemieckim rynku muzycznym płyta z nagraniem opery „Kronprinz Friedrich” Siegfrieda Matthusa, gdzie wykonywała partię księżnej Sophie Dorothei.  Ponadto dokonała nagrania 7 płyt CD. Koncertuje w wielu miejscach w kraju i za granicą  (Niemcy, Austria, Litwa, Czechy, Hiszpania, Włochy). Miała zaszczyt współpracować z wieloma najwybitniejszymi dyrygentami, jak: Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski, Tadeusz Kozłowski, Jerzy Maksymiuk, Jose Maria Florencio, Grzegorz Nowak, Eraldo Salmieri, Mieczysław Nowakowski, Andrzej Straszyński, Tadeusz Strugała, Warcisław Kunz, Niksa Bareza, Rolf Reuter, Łukasz Borowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Wojciech Rajski.

Szczególnym wydarzeniem był występ artystki w partii Madame w operze Francisa Poulenca "Głos człowieczy" ("La voix humaine") wystawionej w kompozytorskiej wersji z fortepianem w miejsce orkiestry w 2003 r. w Poznaniu, po raz pierwszy i jak dotąd jedyny w Polsce.

W listopadzie i grudniu 2010 artystka wystąpiła w kilku miastach Polski w tytułowej partii „Fidelia” L.van Beethovena w pionierskiej impresaryjnej produkcji Stowarzyszenia im. Ludwika van Ludwiga Beethovena i Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

Współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu ( Fenena- „Nabucco”- G.Verdi, Adalgisa - „Norma” – V. Bellini, Eboli - „Don Carlos” -G. Verdi, Venus - "Tannhaeuser" -R. Wagner), Operą na Zamku w Szczecinie  (Octavian "Der Rosenkavalier" R. Straussa, Neala -"Paria"- St. Moniuszko, Leonora - "Fidelio"- L. van Beethoven), Operą Łódzką ( Agathe - "Der Freischuetz" - C.M von Weber, Księżna - "Rusałka" - A. Dvorak ), Operą Bałtycką w Gdańsku (Ariadne- "Ariadne auf Naxos"- R. Strauss, Halka -"Halka" – St. Moniuszko, Hrabina-”Wesele Figara”-W.A. Mozart, Lady Makbet - „Makbet”- G. Verdi, Salome - „Salome”- R. Strauss)

W roku 2003 została zaproszona do zaśpiewania partii tytułowej w operze R. Straussa„Der Rosenkavalier”,produkcji realizowanej przez teatr operowy w Chemnitz (Niemcy), co zaowocowało nawiązaniem stałej współpracy z tym teatrem i innymi pierwszoplanowymi partiami (Idamantes - „Idomeneo” W.A. Mozarta, Komponist - „Ariadne auf Naxos” R. Straussa).

 

PRZEMYSŁAW CZEKAŁA, baryton; w latach 1975 – 1988  członek Chóru Państwowej Filharmonii w Poznaniu pod dyrekcją  prof. Stefana Stuligrosza W latach 1988 – 1994  studiował w poznańskiej Akademii Muzycznej na wydziale wokalno – aktorskim  w klasie prof. Antoniny Kaweckiej. W tym czasie wielokrotnie brał udział  w przedstawieniach operowych i koncertach w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Filharmonii Poznańskiej i innych salach koncertowych kraju. Od 1989 roku do dnia dzisiejszego Przemysław Czekała bierze udział jako solista w koncertach muzyki   oratoryjno – kantatowej. W latach 1990 – 1992 koncertował jako kameralista wraz z Capellą Bydgostiensis. Od 1990 roku jest członkiem Poznańskiego Zespołu Wokalnego AFFABRE CONCINUI. Od 24 lat koncertuje wraz z Zespołem  na estradach całego świata. Zaśpiewał ponad 1200 koncertów, nagrał 18 płyt, kilkadziesiąt audycji radiowych i programów telewizyjnych. Reprezentował Polskę m.in. na Wystawach Światowych EXPO, Festiwalach Kultury Polskiej ( m.in. Tajwan, Chiny, Algieria), forum ekonomicznym w Davos i na wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych na całym świecie (m.in. Polska, Włochy, Austria, Hiszpania, Liban, USA, Kanada, Rosja, Ukraina, Niemcy). Przemysław Czekała od 2000 roku współpracuje z Chórem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu Musica Viva jako asystent dyrygenta ds. kształcenia emisji głosu, a od roku 2012 jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

W swym dorobku pedagogicznym ma również prowadzenie warsztatów wokalnych dla chórów i zespołów kameralnych.

 

MARCIN SOMPILIŃSKI, dyrygent; ur. 13 października 1964r. w Gdyni. Po ukończeniu klasy skrzypiec w Liceum Muzycznym w Gdańsku rozpoczął studia dyrygenckie na Akademii Muzycznej w Poznaniu u prof. Renarda Czajkowskiego, uzyskując w roku 1989 dyplom pod kierunkiem prof. Witolda Krzemieńskiego. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, m. in. u Helmutha Rillinga w Lipsku, Johna Eliota Gardinera w Stuttgarcie i Joshuy Rifkina w Brixen. W latach 1987-1990 był dyrygentem Wielkopolskiej Orkiestry Symfonicznej, a w latach 1987-1999 prowadził Orkiestrę Symfoniczną Państwowego Liceum Muzycznego w Poznaniu. Od roku 1993 jest szefem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Poznaniu, a od 1996 także dyrygentem grającej na historycznych instrumentach orkiestry „Arte dei Suonatori”, z którą wykonał m. in. po raz pierwszy w Polsce pierwotną wersję Pasji wg. św. Jana Sebastiana Bacha.
W latach 1997-2002 pracował jako dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu, realizując m.in. premierę Czarodziejskiego fletu Wolfganga Amadeusza Mozarta na festiwalach w Carcassone i Xanten. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, towarzysząc wybitnym solistom (Konstanty Andrzej Kulka, Jadwiga Kotnowska, Elżbieta Chojnacka, Wiesław Ochman, Malcolm Bilson), w prestiżowych salach koncertowych (Beethovenhalle-Bonn, Festspielhaus w Salzburgu, Alte Oper we Frankfurcie). Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych. W roku 2001 Sompoliński objął kierownictwo artystyczne „Orkiestry I Rzeczpospolitej” – pierwszej polskiej orkiestry specjalizującej się w wykonawstwie muzyki oświecenia na instrumentach z epoki, która zainaugurowała działalność podczas finałowego koncertu X Festiwalu Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie. W latach 2005-2008 pełnił stanowisko kierownika muzycznego Teatru Muzycznego w Poznaniu, gdzie przygotował premierowe realizacje m.in. Carewicza Ferenca Lehára oraz Upiora w Operze Maury Yestona.
W roku 2006 wraz z zespołem Opery Nova w Bydgoszczy dyrygował austriacką prapremierą odnalezionej opery Mozarta Der Stein der Weisen (Fetsspielhaus Salzburg).
Od roku 2008 jest stałym dyrygentem niemieckiej orkiestry Concerto Brandenburg, specjalizującej się w wykonawstwie muzyki klasycznej na instrumentach historycznych.
Sompoliński jest też pomysłodawcą i realizatorem nowatorskiego cyklu koncertów edukacyjnych Speaking Concerts, realizowanego w szeregu miast Polski.
Osobny nurt działalności artysty stanowią prawykonania muzyki współczesnej, wśród których znajdują się m.in. zamówione przez Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich w Poznaniu kompozycje Zbigniewa Kozuba Beati estis oraz Marka Jasińskiego Ad Iuvenatem. Od 1990 jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (od roku 2007 – profesorem tej uczelni).

 

CHÓR TOWARZYSTWA ŚPIEWU IM. ŚW. CECYLII W ZŁOTOWIE

Chór Towarzystwa Śpiewu im. św. Cecylii w Złotowie powstał w 1884 r.  Początkowo był to chór męski, „Towarzystwo Śpiewu Cecylia” jako chór mieszany powstało w 1902 r. Nie był to jedyny chór w Złotowie – już wcześniej istniały ewangelicki chór „Amicitia” oraz chór mieszany „Liederkranz”. Wyraźnie polski charakter „Cecylii” powodował trudności w znalezieniu dyrygentów oraz w finansowaniu działalności. Ogromne znaczenie dla rozwoju chórów polskich na terenie Wielkopolski miało utworzenie w 1892 r. Związku Kół Śpiewaczych Polskich na Wielkie Księstwo Poznańskie.

W okresie międzywojennym chór stał się najżywotniejszą organizacją polską Złotowie. Z okazji jubileuszu 25 -lecia Towarzystwa  w 1927 r. odbyło się poświęcenie sztandaru – zachowanego do dziś, ulicami miasta przeszedł pochód chórzystów. Obok działalności śpiewaczej poświęcano czas na inne rodzaje aktywności  - organizowano wystawy, wycieczki, manifestacje patriotyczne. Wiosną 1939 r. chór uczestniczył w pogrzebie ks. Domańskiego. W sierpniu 1939 roku polska szkoła, która użyczała schronienia chórowi została zdewastowana, hitlerowcy majątek chóru zarekwirowali, nuty i dokumentację spalili.

Chór odrodził się w 1945 r.  – początkowo było bardzo trudno, bez nut, instrumentu, własnego kąta, a mimo to zespół liczył wtedy 65 członków.  Działalnością chóru zainteresowało się Polskie Radio, które w latach 1957 – 1963 emitowało nagrania zespołu. W latach 1953 – 1962 „Cecylia” otrzymała i utrzymała I kategorię, co było rewelacyjnym osiągnięciem. Chór cieszył się w Złotowie wielką sympatią i poważaniem oraz szczególna opieką ze strony GS „Rolnik”. W 1985 r. chór otrzymał Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski.

Lata 90 – te przyniosły nowe możliwości – nawiązania zagranicznych kontaktów. Zorganizowano wyjazdy do Francji, na Łotwę, do Niemiec, chórzyści  z tych krajów gościli też w Złotowie.  Uroczyście obchodzono kolejne jubileusze – 100 lecie uczczono cyklem 12 koncertów, z okazji 120 –lecia chóru odbył się koncert jubileuszowy,  a delegacja zespołu z rąk marszałka województwa odebrała medal „wielkie zasługi w dziedzinie kultury”.

18 października 2009r.  w kościele WNMP w Złotowie  Chór Towarzystwa Śpiewu im. św. Cecylii wraz z Chórem „Tęcza” z Zakrzewa oraz Chórem im. J. Paderewskiego z Szamocina, scholami ze Złotowa i Zakrzewa z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego i solistów wykonał „Mszę o pokój” Jana Szopińskiego. 21 listopada podczas koncertu jubileuszowego świętowano 125 lat wśród dźwięków i nut.

Rok 2014 to rok Jubileuszu 130 lat działalności w ruchu śpiewaczym.

Chór to dyrygenci: Paweł Pierzyński, który dyrygował chórem 28 lat,  Stefan Kamprowski, Tadeusz Dobek, Natasza Udalcewa, Romuald Witkowski.

Od kilkunastu lat chór prowadzi BOŻENA KAMPROWSKA (córka Stefana Kamprowskiego)

 

CHÓR TOWARZYSTWA ŚPIEWU IM. I. J. PADEREWSKIEGO Z SZAMOCINA  

TOWARZYSTWO ŚPIEWU im. I.J. PADEREWSKIEGO, zostało założone 12 grudnia 1923 r. Do wybuchu II Wojny Światowej Towarzystwo rozwijało się znakomicie, uświetniając swoimi występami uroczystości kościelne i świeckie - uczestniczyło też chętnie w regionalnych Zjazdach Wielkopolskich, przedstawieniach amatorskich, itp. Po wojnie działalność Towarzystwa wznowiono 11 stycznia 1946r.

Historia najnowsza

W lipcu 2004 r. chór Towarzystwa Śpiewu po raz kolejny zakwalifikował się do uczestnictwa w konkursie olimpijskim ( III. Olimpiada Chóralna -BREMA 2004 ).Już samo dopuszczenie chóru do udziału w największej imprezie chóralnej świata należy uznać za niebywałe wydarzenie, zważywszy na fakt, iż każdorazowo zgłasza się ok.10 tysięcy chórów z blisko osiemdziesięciu państw (!). Spośród 350 chórów, startujących w 26 kategoriach, chór Towarzystwa został nagrodzony srebrnym medalem olimpijskim. Ten medal przekazano Starostwu Chodzieskiemu. Po olimpiadzie batutę nad chórem przejął p.Tadeusz Dobek - dyrektor artystyczny PZChiO w Pile, długoletni dyrygent chóru im. "Św. Cecylii" w Złotowie, a prezesurę objął p. Antoni Kolasa. Podczas pobytu w Bremie, nawiązano znajomość z niemieckimi "olimpijczykami" - chórem stowarzyszenia "Storkower Singgemeinschaft 1970 e.V.", które wkrótce zaowocowało nawiązaniem partnerstwa i wspólnym udziałem w niem.-polskim projekcie chóralnym "AMICALE" - sponsorowanym przez Uniwersytet Viadrin we Frankfurcie nad Odrą. Chórem "Amicale" dyrygują pani INKA HETTFLEISCH oraz p. TADEUSZ DOBEK. W ramach tego projektu oba chóry wystąpiły wspólnie na 5. World Choir Games w Grazu zdobywając w kategorii chóry mieszane - brązowy medal olimpijski.

 

CHÓR TĘCZA Z ZAKRZEWA

Chór mieszany powstał w 1922 roku w Zakrzewie z inicjatywy księdza dr. Bolesława Domańskiego i przed wojną nosił nazwę „Hasło”.  Podobnie jak inne chóry wielkopolskie odegrał istotną rolę w utrzymaniu polskiej kultury na terenach administracyjnie należących do Niemiec. W 1936r. Chór otrzymał nagrodę Światowego Związku Polaków dla zasłużonych chórów polonijnych w Niemczech. W 1937r. chór wystąpił przed mikrofonami Polskiego Radia w Bydgoszczy.

Po wojnie chór znalazł się na terytorium Polski.

Po wznowieniu działalności w latach 70 – tych ubiegłego wieku przyjął nazwę Tęcza nawiązując do  długiej tradycji ruchu śpiewaczego ziemi zakrzewskiej.

Chórem dyrygowali kolejno: L. Malczewski, Henryk Glier, Edmund Splitt, Jan Chudzik, Stanisław Kolanko i Józef Jaster.

Od kilkunastu lat chórem dyryguje MARIA KAAZ - ROŻEŃSKA.